Machine Tango: An Interactive Tango Dance Performance
タンゴダンサー drive musical outocomes.
In Argentine tango, dancers typically respond to fixed musical recordings with improvised movements, each movement emerging in a wordless dialog between leader and follower. In the interactive work Machine Tango, this relation between dancers and music is inverted, enabling tango dancers to drive musical outcomes. Motion sensors are attached to dancer limbs, and their data is sent wirelessly to a computer, where algorithms turn the movement into sound. In doing so, the computer inserts itself in this on-going nonverbal conversation. Instead of traditional tango instruments such as the bandoneón, dancers generate and transform the sounds of typewriters and found sounds. System musical response to movement shifts during the dance, becoming more complex. The two dancers must navigate the resulting unstable musical structures as one body, responding with stylized tango movements. The difficulty of this task and the juxtaposition of the traditional with the experimental are integral to the performance aesthetic.
アルゼンチンのタンゴでは、ダンサーは通常即興の動きで固定された音楽の録音に反応します。それぞれの動きはリーダーとフォロワーの間の無言の対話で現れます。インタラクティブな作品Machine Tangoでは、このダンサーと音楽の関係は逆になり、タンゴダンサーは音楽の成果を生み出すことができます。モーションセンサーはダンサーの手足に取り付けられ、それらのデータはワイヤレスでコンピューターに送信され、そこでアルゴリズムが動きを音に変えます。そうすることで、コンピュータはこの進行中の非言語的会話に自分自身を挿入します。バンドネオンのような伝統的なタンゴ楽器の代わりに、ダンサーはタイプライターの音を生成して変換し、音を見つけました。動きに対するシステムの音楽的反応はダンス中に変化し、より複雑になります。 2人のダンサーは、定型化されたタンゴの動きで反応しながら、結果として生じる不安定な音楽構造を1つの体としてナビゲートしなければなりません。この課題の難しさと伝統的なものと実験的なものとの並置は、パフォーマンスの美学にとって不可欠です。
@inproceedings{DBLP:conf/tei/Brown19,
author = {C. Brown},
title = "{Machine Tango: An Interactive Tango Dance Performance}",
booktitle = {Proceedings of the Thirteenth International Conference on Tangible,
Embedded, and Embodied Interaction, {TEI} 2019, Tempe, AZ, USA, March
17-20, 2019},
pages = {565--569},
year = {2019},
crossref = {DBLP:conf/tei/2019},
doi = {10.1145/3294109.3301263},
timestamp = {Thu, 28 Mar 2019 14:43:15 +0100},
}